Feminist?

Det finns mycket som gör mig irriterad, men inget irriterar mig så mycket som det där jävla snacket om att män är så mycket bättre än kvinnor! Alla män som tjänar mer än kvinnor, har bättre jobb och bara ser kvinnor som ett objekt. Jag menar, vi kvinnor kan göra lika mycket karriär, tjäna lika mycket pengar. Men eftersom att det är ett mansdominerat samhälle, så är det självklart de som bestämmer vilka jobben ska gå till och hur mycket man ska tjäna. Kan man inte istället göra så att man får betalt och jobben efter kunskaper, istället för kön och/eller efternamn?

Likadant med skällsord. Vi satt och pratade om det idag i skolan, och kom fram till att det finns en jävla massa skällsord för tjejer (hora, slampa, slyna, flata) och det är tydligen okej?! Ingen bryr sig längre för att de blir kallade fitta, slyna osv. Men det finns inget skällsord för män, det värsta som man kan tänka sig är väl typ "jävla bög". Varför är det så? Varför blir vi kallade massa ord, medans killarna bara får mer och mer status för varje dag som går, ungefär?

Och nej, jag hatar inte killar, verkligen inte. Det finns vissa ljushuvuden, så som Magnus Betnér till exempel, han är ju för jämställdhet. Men varför ser man alltid ner på oss tjejer, vad gör vi för fel? Jag önskar bara att alla var lika, så att vi skulle slippa det här tjaffset, och jag skulle slippa reta upp mig stup i kvarten!

Jag var i skolan, huvudvärk. Det var inte alls kul. Vi åt på McDonalds, åkte hem, satt här, var med Jacob, sitter här. Jag har mest varit förbannad på det mesta idag, speciellt det här med jämnställdhet. Och jag säger inte att det inte finns tjejer som är likadana som killar, men VARFÖR kan det inte bara jämnställt?

Kommentarer
Postat av: Felicia

jag håller med.

2009-04-12 @ 15:56:48
URL: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0